F-14 Grumman, kultikus nevén Tomcat.
Az egyik legjobban ismert szereplője az USA haderőnek, a Navy számára fejleszették, de gyakorlatilag az összes fegyvernem alkalmazta.
1970.-ben repült először, az F-4-es Phantom II. szériát váltotta le, 2006.-ban vonták ki végleg.
Az F/A 18-E S. Hornet sorozat állt a helyére.
Tomcat nyugdíjba vonult. Harci feladatokra már rég nem alkalmas, nem gazdaságos üzemben tartani. Maroknyi repülésrajongó, mint régi idők tanúját tiszteli a veterán gépet.
Tomcat
2008.04.11. 09:58 :: ekkerjoz
17 komment
Címkék: repülés technika idióta szánalmas barom szerencsétlen senkiházi utánzás
A bejegyzés trackback címe:
https://anyafold.blog.hu/api/trackback/id/tr74420897
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Passenger 2008.04.11. 10:50:34
A legszebb...:) Gyakorlatilag a phoenix rakéta köré tervezték, és így is ilyen gyönyörű lett. Örök kedvenc, örülök, hogy más is van így ezzel:)
Flat 2008.04.11. 14:13:03
Hangosan felröhögtem.
Passenger, meg ne sértődj, de sztem jelenleg Te vagy az Internetben az egyetlen ember, aki a Tomcat szó alatt repülőgépet ért. :)
Passenger, meg ne sértődj, de sztem jelenleg Te vagy az Internetben az egyetlen ember, aki a Tomcat szó alatt repülőgépet ért. :)
futballistafeleség · http://www.hugipakk.blog.hu 2008.04.11. 15:32:52
Mátyás-királyos poszt:-) Írt is róla Ekker Józsi, meg nem is... Szeretem a meséket! És szívesen elbeszélgetnék Passenger-rel a repcsiről, ha értenék hozzá:-)De csak a repcsiről.
Meg van erre valami irodalmi szakkifejezés is, de most nem jut eszembe, FRONT van...
Meg van erre valami irodalmi szakkifejezés is, de most nem jut eszembe, FRONT van...
ekkerjoz 2008.04.11. 17:34:39
Passenger egy igazi hozzáértő, mert eddig a F-14 a legtovább hadrendben tartott vadászgép, és eddig az egyetlen, amit a ruszkik is próbáltak koppintani. Az AIM54 Phoenix rakétából akár hat darabot és még két Sidewindert is tud hordozni, illetve egy időben célravezetni. Ezt jelenleg igen kevés gép tudná. Nagyon komoly fegyver.
futballistafeleség · http://www.hugipakk.blog.hu 2008.04.11. 17:37:01
én hülye csak most néztem meg a címkéket...
Passenger 2008.04.15. 11:46:43
A phoenix több mint 180 kmről (volt példa 200 km-es találatra is), ötszörös hangsebességgel szed le a levegőben bármit (elsősorban a szovjet nagy hatótálvolságú bombázók letakarítására találták ki). A Tomcat-et sehová nem exportálták, de 76-ban jutott pár darab Iránnak... A vicc az egészben az, hogy jelen pillanatban privát cégeken keresztül szerzik be hozzájuk az alkatrészeket a leszerelt amerikai gépekből...
ekkerjoz 2008.04.15. 11:55:58
Amennyire ez vicces...Sose volt hosszú távon előrelátó a cia, különösen az arab, illetve iszlám vallású nemzetekkel, sikerült mindig kitenyésztenie és felfegyvereznie a saját ellenségét. Khomeini, Osama, Kadhafi, Saddam mind a korábbi elizélt politika miatt támadták az usa-t.
Sosem kellett volna ezekkel üzletelni, főleg nem fegyvert adni a kezükbe.
Most ezerszer többe kerül nekik figyelni, kik vásárolnak, vagy gyártanak hajtóművet, és hogyan jut el a sok alkatrész Iránba.
Nem vicces, inkább szánalmas.
Egyébként a phoenix még hadrendben van, ha jól tudom.
Üdv:EJ
Sosem kellett volna ezekkel üzletelni, főleg nem fegyvert adni a kezükbe.
Most ezerszer többe kerül nekik figyelni, kik vásárolnak, vagy gyártanak hajtóművet, és hogyan jut el a sok alkatrész Iránba.
Nem vicces, inkább szánalmas.
Egyébként a phoenix még hadrendben van, ha jól tudom.
Üdv:EJ
Passenger 2008.04.15. 13:17:44
A vicc természetesen amolyan szomorkás-ironikus jelző volt a részemről.
A Charlie Wilson háborúja c filmet tudom ajánlani. Többszázmillió dollár fegyverekben, csak hogy bukjanak az oroszok Afganisztánban...aztán lehet robbantgatni kifelé a tálibokat a barlangokból.
Az amerikai hírszerzés amatőrizmusa ezen a téren vérlázító.
A Charlie Wilson háborúja c filmet tudom ajánlani. Többszázmillió dollár fegyverekben, csak hogy bukjanak az oroszok Afganisztánban...aztán lehet robbantgatni kifelé a tálibokat a barlangokból.
Az amerikai hírszerzés amatőrizmusa ezen a téren vérlázító.
Chuk Sal Mho 2008.04.15. 17:50:27
ekkerjoz,
AFAIK phoenix egyeduli hordozoja a tomcat, tehat nincs handrendben. Kiserleti uzemben mas gep is cipelte (pl az f-111 elodje), de abbol nem lett sorozatgyartas.
Sokan elfelejtik, hogy az elso szeriak radarral osszekapcsolt elektrooptikai felderitoje mekkora technika. 100km-rol elolvassa a celgep oldalszamat/lajstromjelet...
A szerelok es raktarosok utaltak, nagyon melos gep volt.
AFAIK phoenix egyeduli hordozoja a tomcat, tehat nincs handrendben. Kiserleti uzemben mas gep is cipelte (pl az f-111 elodje), de abbol nem lett sorozatgyartas.
Sokan elfelejtik, hogy az elso szeriak radarral osszekapcsolt elektrooptikai felderitoje mekkora technika. 100km-rol elolvassa a celgep oldalszamat/lajstromjelet...
A szerelok es raktarosok utaltak, nagyon melos gep volt.
ekkerjoz 2008.04.15. 18:09:41
Üdv Chuk Sal Mho, kösz az infót, küldök egy fotót, amit komolyan vettem...
Chuk Sal Mho 2008.04.15. 21:13:21
ekkerjoz,
Szerintem az a kiserleti platform, egy NA-3A. Nezd meg, pl hajtomu, fulke mas mint f-111-en.
A "horodozon" meg arra gondoltam, hogy rendszeresitett fegyverzet. Kiserleti loveszet volt f-111-el, amikor meg a Navy es Army kozos gep rendszeresitesen godolkozott.
Aranyos tortenet amugy: kozos gepet akartak rajuk eroltetni, de navy-nak kellet a ket hajtomu, armynak meg az volt jo, ami f-15 neven ismert ma.
Eleinte nagy bukas volt az f-111, de amikor a nagy magassagu berepules helyett attertek a melyrepulesre, rajottek, hogy mire jo.
Szerintem az a kiserleti platform, egy NA-3A. Nezd meg, pl hajtomu, fulke mas mint f-111-en.
A "horodozon" meg arra gondoltam, hogy rendszeresitett fegyverzet. Kiserleti loveszet volt f-111-el, amikor meg a Navy es Army kozos gep rendszeresitesen godolkozott.
Aranyos tortenet amugy: kozos gepet akartak rajuk eroltetni, de navy-nak kellet a ket hajtomu, armynak meg az volt jo, ami f-15 neven ismert ma.
Eleinte nagy bukas volt az f-111, de amikor a nagy magassagu berepules helyett attertek a melyrepulesre, rajottek, hogy mire jo.
abandi 2008.04.16. 13:47:38
Egy Tomcat dandár sem nyer háborút, ha nincs mögötte gyalogság...parasztság...munkásság...
Chuk Sal Mho 2008.04.16. 20:57:07
abandi,
A tomcat nem arrol szol. A flottat/anyahajot kell vedenie. Ezt meg is tettek tobbszor. Elesben pl a libiakiakkal ketszer csaptak ossze, mindketszer meglehetosen eredmenyesen.
Az obolhaboruban mar nem szereztek legigyozelmet, mert ott is vedekeztek, inkabb az f-15-osok takaritottak...
A tomcat nem arrol szol. A flottat/anyahajot kell vedenie. Ezt meg is tettek tobbszor. Elesben pl a libiakiakkal ketszer csaptak ossze, mindketszer meglehetosen eredmenyesen.
Az obolhaboruban mar nem szereztek legigyozelmet, mert ott is vedekeztek, inkabb az f-15-osok takaritottak...
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.04.29. 21:51:10
Húúú gyerekek senkit nem akarok megsérteni, de itt nagyon sok téves infó van leírva. Akkor sorolom.
"mert eddig a F-14 a legtovább hadrendben tartott vadászgép"
Ez így precízen nem definiálható, mert hogyan számolod ezt. Az egyes altípusokat és melyik országban? Mert pl. Svájcban 58-tól 94-ig használták. Lényegtelen, hogy elavult vagy sem az akkor is több, mint a Tomcat. A P-47 lantin amerikai országokban a 70-es években is repült. Igen sok gép életkora összemérhető vele. A MIG-27 vadászbombázót ma india repüli, de ők nem használták nem akkortól használták, de az egész világot nézve simán leveri az F-14-et ahogy a MIG-21 meg aztán bőven, ha nem tekinted az altípusokat, de az meg nem lenen fair. Mellesleg az F-15 már régebb óta szolgál, mert az F-14 2006 januárjában ki lett vona és a két gép között nincs asszem két év. Igen sokat repült, de azért misztifikálni nem kéne...
"amit a ruszkik is próbáltak koppintani"
Ez sem igaz és nem is definiálható. Az aerodinamikai forma adott ötleteket, de a MiG-29 és Su-27 inkább az F-15 aeriodinamikai továbbfejleszése. Az AIM-54 koppintása az orosz mikroelektronika színvonala miatt szóba sem jöhetett NAGYON sokáig. Ennek eredmánye lett részben a MIG-31 Zaszlon PESA lokátora, de a két gép feladatköre teljesen más.
"A Tomcat-et sehová nem exportálták, de 76-ban jutott pár darab Iránnak... "
Saját magának mond ellen. Elég komoly mennyiséget (asszem 80 db-ot) adtak el, de még az F-14A tjpusból ami ma már azért nem egy bajnok gép. Az ócska TF-30-as hajtóművel és AIM-54A rakéta az óceán felett megfelelt, de a szárazföld felett gyengén muzsikált. 30% körüli találati arányt produkált '80-'88 között az irak-iráni háborúban.
"Ezt jelenleg igen kevés gép tudná"
Már ez sem igaz, csak részben. Az F-15C és az újabb F-18 Hornetek 8 célra is képesek párhuzamosan rávezetni AIM-120-at, de az ASEA radar miatt nagyon széles szögtartományban, korlátozás nélkül akár más gép radarja által is. Az F-14 a régi mechanikus antennája miatt csak akkor volt képes erre, ha a célok egy nagyon szű szögtartományban és azonos magasságban közeledtek. A megfelelően sűrű pásztázáshoz a radar TWS üzemmód csak így volt megbízható. A rakéta INDíTÁSI távolsága valóban egyedülló, de az egy igen dinamikus érték. A fent említett kolosszális értékek csak nagy magasságon, közeledő célokra érvényesek. A csúcs 204 km-es indítási távolság volt, a találat pillanatában a cél 134 km-volt az F-14-től amennyire emlékszem.
"Sokan elfelejtik, hogy az elso szeriak radarral osszekapcsolt elektrooptikai felderitoje mekkora technika. 100km-rol elolvassa a celgep oldalszamat/lajstromjelet..."
Az első fele igaz részben, a második fele nem. Enyhén szólva túlzás, ez még ma sem megy... Egy vadászgép méretű célt ki letett vele szúrni 20 mérföldről, nagy méretű bombázókat olyan 40-45-ről is, de csdak tiszta időben. Már kicsit párás idő is elég komoly gát nagy távon. Szürkében keresd a szürkét vagy fémszínt. Hajrá... Az észak-atlanti vidék nem a szép és nyugodt időjárásáról híres...
"de navy-nak kellet a ket hajtomu, armynak meg az volt jo, ami f-15 neven ismert ma."
"Eleinte nagy bukas volt az f-111, de amikor a nagy magassagu berepules helyett attertek a melyrepulesre, rajottek, hogy mire jo."
Nagyjából stimmel. Az F-15E elterjedéséig ez volt NAGYBETŰS csapásmérő az USAF-ban. Sokan még ma is siratják...
??? Mindkét gép kéthatóműves, sőt az F-15 és F-16-bam alkalmazott hajtóművet kellett belerakni azF-14-ben, mert az eredeti TF-30-as finoman szólva elég harmatos volt, mind tolóerőben és mind megbízhatóságban. Konkrétan rühelte mindenki. A gép tolóerő / tömeg aránya így sem kiemelkedő az F-14A a MIG-21bis-hez képest nem volt jobb! (aerodinamikailag persze más a helyzet!)
"Az obolhaboruban mar nem szereztek legigyozelmet, mert ott is vedekeztek, inkabb az f-15-osok takaritottak..."
Egy fegyvertelen Mi-8-at szedtek le F-14-gyel. Az F-15 gépek az NCTR képesség miatt.
Kb. ennyi. Igazából a gép nimbusza kicsit érdemtelen volt, csak a filmnek köszönhetik. A pilóták egójának jót tett, de sok pilóta nem csípte a műszakiak meg egyenesen rühellték. Rohadt sok munka volt vele és nem volt megbízható a gép. Ne feledjük a gép alapvetően a 60-as évek terméke. Ez meg is látszott rajta még a fejlesztések után is. 2006-ban az Aranysasban volt egy kiváló cikksorozat erről.
"mert eddig a F-14 a legtovább hadrendben tartott vadászgép"
Ez így precízen nem definiálható, mert hogyan számolod ezt. Az egyes altípusokat és melyik országban? Mert pl. Svájcban 58-tól 94-ig használták. Lényegtelen, hogy elavult vagy sem az akkor is több, mint a Tomcat. A P-47 lantin amerikai országokban a 70-es években is repült. Igen sok gép életkora összemérhető vele. A MIG-27 vadászbombázót ma india repüli, de ők nem használták nem akkortól használták, de az egész világot nézve simán leveri az F-14-et ahogy a MIG-21 meg aztán bőven, ha nem tekinted az altípusokat, de az meg nem lenen fair. Mellesleg az F-15 már régebb óta szolgál, mert az F-14 2006 januárjában ki lett vona és a két gép között nincs asszem két év. Igen sokat repült, de azért misztifikálni nem kéne...
"amit a ruszkik is próbáltak koppintani"
Ez sem igaz és nem is definiálható. Az aerodinamikai forma adott ötleteket, de a MiG-29 és Su-27 inkább az F-15 aeriodinamikai továbbfejleszése. Az AIM-54 koppintása az orosz mikroelektronika színvonala miatt szóba sem jöhetett NAGYON sokáig. Ennek eredmánye lett részben a MIG-31 Zaszlon PESA lokátora, de a két gép feladatköre teljesen más.
"A Tomcat-et sehová nem exportálták, de 76-ban jutott pár darab Iránnak... "
Saját magának mond ellen. Elég komoly mennyiséget (asszem 80 db-ot) adtak el, de még az F-14A tjpusból ami ma már azért nem egy bajnok gép. Az ócska TF-30-as hajtóművel és AIM-54A rakéta az óceán felett megfelelt, de a szárazföld felett gyengén muzsikált. 30% körüli találati arányt produkált '80-'88 között az irak-iráni háborúban.
"Ezt jelenleg igen kevés gép tudná"
Már ez sem igaz, csak részben. Az F-15C és az újabb F-18 Hornetek 8 célra is képesek párhuzamosan rávezetni AIM-120-at, de az ASEA radar miatt nagyon széles szögtartományban, korlátozás nélkül akár más gép radarja által is. Az F-14 a régi mechanikus antennája miatt csak akkor volt képes erre, ha a célok egy nagyon szű szögtartományban és azonos magasságban közeledtek. A megfelelően sűrű pásztázáshoz a radar TWS üzemmód csak így volt megbízható. A rakéta INDíTÁSI távolsága valóban egyedülló, de az egy igen dinamikus érték. A fent említett kolosszális értékek csak nagy magasságon, közeledő célokra érvényesek. A csúcs 204 km-es indítási távolság volt, a találat pillanatában a cél 134 km-volt az F-14-től amennyire emlékszem.
"Sokan elfelejtik, hogy az elso szeriak radarral osszekapcsolt elektrooptikai felderitoje mekkora technika. 100km-rol elolvassa a celgep oldalszamat/lajstromjelet..."
Az első fele igaz részben, a második fele nem. Enyhén szólva túlzás, ez még ma sem megy... Egy vadászgép méretű célt ki letett vele szúrni 20 mérföldről, nagy méretű bombázókat olyan 40-45-ről is, de csdak tiszta időben. Már kicsit párás idő is elég komoly gát nagy távon. Szürkében keresd a szürkét vagy fémszínt. Hajrá... Az észak-atlanti vidék nem a szép és nyugodt időjárásáról híres...
"de navy-nak kellet a ket hajtomu, armynak meg az volt jo, ami f-15 neven ismert ma."
"Eleinte nagy bukas volt az f-111, de amikor a nagy magassagu berepules helyett attertek a melyrepulesre, rajottek, hogy mire jo."
Nagyjából stimmel. Az F-15E elterjedéséig ez volt NAGYBETŰS csapásmérő az USAF-ban. Sokan még ma is siratják...
??? Mindkét gép kéthatóműves, sőt az F-15 és F-16-bam alkalmazott hajtóművet kellett belerakni azF-14-ben, mert az eredeti TF-30-as finoman szólva elég harmatos volt, mind tolóerőben és mind megbízhatóságban. Konkrétan rühelte mindenki. A gép tolóerő / tömeg aránya így sem kiemelkedő az F-14A a MIG-21bis-hez képest nem volt jobb! (aerodinamikailag persze más a helyzet!)
"Az obolhaboruban mar nem szereztek legigyozelmet, mert ott is vedekeztek, inkabb az f-15-osok takaritottak..."
Egy fegyvertelen Mi-8-at szedtek le F-14-gyel. Az F-15 gépek az NCTR képesség miatt.
Kb. ennyi. Igazából a gép nimbusza kicsit érdemtelen volt, csak a filmnek köszönhetik. A pilóták egójának jót tett, de sok pilóta nem csípte a műszakiak meg egyenesen rühellték. Rohadt sok munka volt vele és nem volt megbízható a gép. Ne feledjük a gép alapvetően a 60-as évek terméke. Ez meg is látszott rajta még a fejlesztések után is. 2006-ban az Aranysasban volt egy kiváló cikksorozat erről.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.04.29. 21:57:09
Az F-15 gépek az NCTR képesség miatt taroltak. Ezt akartam írni.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.04.30. 00:20:06
"ert pl. Svájcban 58-tól 94-ig használták."
A Hawker Huntert, csak gépelni nem tudok...
A Hawker Huntert, csak gépelni nem tudok...