Postbloghu

Címkék

4 (1) adria (1) agykontroll (1) alföldi (1) algyő (1) ancsi (1) antwerpen (2) április (1) áprlis (1) árvíz (1) astra (1) auchan (1) ausztria (1) autó (2) balaton (3) balatonszepezd (1) baleset (3) balkán (3) barátok (19) barom (6) belgium (2) benedek (2) bereg (1) betonkeverő (2) birka (6) biztonság (1) blues (2) bmw (1) bonnie (1) bor (1) borjú (1) budapest (2) bűvös (1) campanile (1) celeb (1) cigány (3) cimbora (1) cora (1) család (21) csilli (10) csontváry (1) dacia (2) darvas (1) dávid (10) dédi (1) dió (1) disznóvágás (3) doge (1) durdevica (1) egészség (8) eladó (1) élmény (2) emberség (6) emléknap (1) építkezés (1) érdekes (1) erdő (1) fácán (1) fajd (1) falu (10) fegyvernek (17) felső (1) fesztivál (1) film (6) fürj (1) gasztro (3) gázbeton (1) gazda (1) gép (1) gépgyár (1) gitár (1) golf (1) gondola (1) görögország (3) gyerek (2) halott (1) hatóság (1) helikopter (1) herfli (1) hinta (8) hipermarket (2) honda (1) honvédség (1) horgász (3) horgászat (3) hős (1) hősi (1) humor (2) húsevő (2) húsvét (1) idióta (15) irodalom (4) iskola (5) isztria (1) iván (1) józsef attila (1) jugoszlávia (1) juhász (2) kaja (3) káptalanfüred (1) karikatúra (1) kasza (2) katona (3) kenyér (1) kerecsen (1) kereskedelem (3) kérész (1) kiképzés (1) kimaradás (1) kína (1) kisebbség (3) kőolaj (1) kopjafa (1) kultúra (7) kutya (1) lakótelep (1) lengyel (1) lőszer (1) löveg (2) magyar (5) máté (7) méhek (1) méhészet (1) menyhal (1) merkur (1) méz (1) mi8 (1) misina (1) montenegro (6) motor (5) motoros (4) mozart (1) mozi (5) multi (1) munka (5) művészet (1) nagymama (1) népszavazás (1) néptánc (1) nyár (2) nyaralás (7) óballa (20) okoskodás (1) óratorony (1) orosz (2) őrség (1) osztály (1) pacal (1) paduc (1) pálinka (1) palota (1) paraszt (10) peca (1) pécs (1) penny (1) plus (1) pm (1) polgár (2) politika (8) politikus (2) porec (1) pörkölt (6) proli (3) propolisz (1) quad (1) rafting (4) ragály (1) repülés (1) retro (1) rialto (1) rokonok (5) sas (2) segítség (2) senkiházi (2) sereg (2) simson (1) smatch (1) sorozat (1) spar (2) spíró (1) stillzon (1) strand (2) sváb (4) szakács (3) szánalmas (6) szapárfalu (1) szarvasmarha (1) szatmár (1) szellem (1) szép (5) szerelem (3) szerencsétlen (4) szigligeti (1) szikora (1) szilikát (1) szilke (1) szilva (1) szolnok (1) szőlő (1) szomszédok (3) szorgalom (5) szovjetunio (2) tábor (1) tanár (1) tara (2) tarack (2) tavasz (3) technika (4) tégla (1) tehén (1) tehetség (3) tenger (6) tesco (1) tettye (1) tisza (9) tiszakóród (1) tiszakürt (1) tiszavirág (1) törökszentmiklós (1) trabant (1) traktor (1) tudás (2) tüntetés (1) túrizmus (1) túrkeve (3) tüzér (2) túzok (1) tv (1) üdülés (11) ünnep (13) ural (2) usa (1) utánzás (3) utazás (5) úttörő (1) vallás (1) váncsa (1) város (4) vasarely (1) vega (1) vélemény (12) velence (1) venezia (1) vércse (1) vidék (22) vihar (1) világválság (2) visegrád (2) vita (1) yvonne (1) zene (5) zündapp (1) Címkefelhő

Motor II.

2008.02.20. 18:45 :: ekkerjoz

Onnan tudom, hogy javul az idő, mikor meghallom a sornégyes japán speedek hangját. Vagy mikor a baleseti hírekben legalább egy motoros szerepel.

Nyilvánvaló, minden motorfüggő alig várja, hogy csavarjon egy bő gázt, az undorító setét-hideg tél után kell a jó hűvös, friss menetszél. De miért kell az első tavaszi napon eldobni a motort, vele együtt a kanalat, ez azért érthetetlen. Nem értik meg páran, hogy az aszfalt hideg, hiába van 15 fok, meg verőfény, a gumi nem melegszik fel, az út is tele van téli szutyokkal, nagy a féktáv, kanyarba sem dőlhetsz, mint nyáron, mert kiesik a motor. Az autósok se fogják fel, hogy egyik napról a másikra hirtelen egy motoros terem előttük, nyáron sem vesznek észre, nemhogy ilyenkor télen.

Persze a motorosok egy része is mindent elkövet, hogy zakózzon. Kitolja a drága gépet, oszt hadd szóljon, csavarja a gázt ész nélkül, leszabályozási fordulatszámig, nem számít az olaj, hűtőfolyadék, nem számít a vezérmű. Olyan ez, mint a szarvasoknál a bőgés, csavarom a nyélgázt, hadd hallja a többi motorizált hím, hadd jöjjenek ők is a terepre, mutasd, mid van, elszabadulnak a hormonok, kell az adrenalin.

Néha elnézegetem, kik motoroznak egy-két éves hatszázas, ezres japán sportgépekkel, és elgondolkodom kicsit, hogy a fenébe lehet ilyen fiatalon, ilyen drága motorja a kollegának, de végül is nem vagyok én adórendőr, közöm nincsen hozzá. Ezek a gépek sokat tudnak, reméljük, hogy a motoros is, aki próbálja uralni. Egyenes szakaszon mindegyik tudja már húzni neki, kanyar előtt meg nem győznek fékezni, pedig a japánok kanyarban is jók, bizony. Csak hát a technikát meg kéne először tanulni, kisebb arccal, kisebb gázzal, esetleg fönn a hegyekben. Parkolóban lehet látni, milyen kocamotorosok ülnek némelyik csúcsgépen, a gumi úthengerre emlékeztet, alig van rajta barázda, de a köpeny oldalán még  megvan a gyári mélység, kanyarban óvatos a tulaj...

Az a szerencsétlen volt a legdurvább példa, hogy milyen ordas, tudatlan faszok ülnek motorra, aki tavaly frontálisan ütközött egy hasonló gépű motorossal, miközben a tankon lévő videóra vette föl, mennyit megy a gép. Látszott a felvételen, mikor rádöbbent, hogy nem fér el, mindkettő fékezett egy satut, pedig gázadással talán egérutat nyertek volna. Nincs az a protektoros motoros ruha, ami a saját hülyeségünktől megvédene. A 150-170 lőerős gépek nagyon mennek, fel kéne nőni hozzájuk, meg vigyázni a másikra.

A régi mocik jó nehezek voltak, és mentek ám, mint a golyó, mégis megálltunk velük, ahol akartunk, Brembo fék, meg ABS nélkül. A hetvenes évek gépein nem is volt tárcsafék, se kormánygátló, a tudás tartotta az úton, nem az Öhlins teleszkóp. Az Etz gépeket szerelték elsőnek tárcsafékkel, istenem, mekkora haladás volt, meg kellett tanulni használni, megszokni, hogy első fékkel merjünk fékezni. Előtte csakis a hátsó, és ha már lelassult a gép, akkor nyúltunk bele a fékkarba. Aztán persze alig használtuk a hátsó féket, pláne, mikor kezdtek beszivárogni a nyugati motorok, négyüteműek, folyadékhűtéssel, elől dupla, hátul szimpla tárcsafékkel, hosszú élettartammal, önindítóval, addig csak prospektusban lehetett látni ilyet.

Dehogy kívánom a kezdő motorosoknak a régi időket, nem szeretnék a régi dolgokkal okoskodni, de az biztos, hogy aki Danuvián tudott motorozni, az életben marad az R1-en is. Nem azért, mert vén fasz, hanem azért, mert megtanult alkalmazkodni, a géphez és az úthoz. Meg a többiekhez, ők szintén életben akartak maradni. Akik most ülnek csúcsgépen, azok lesznek húsz-harminc év múlva "régi motorosok".
Ha megérik.

7 komment

Címkék: motoros motor tavasz baleset idióta

A bejegyzés trackback címe:

https://anyafold.blog.hu/api/trackback/id/tr21345280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.02.27. 16:50:53

A sisakos kép nagyon jó, nekem is van olyan sisakom:)

kinot · http://kinot.blog.hu 2008.02.27. 17:56:24

azt kell mondjam, sokkal szimpatikusabb a cikk, mint a hasonló témájú az s-blogon. szerintem nem baj, ha kanyarban óvatos a tulaj.. :D én is úgy vagyok vele, hogy ott könnyebb elszállni. mellesleg az én gumim is úgy néz ki, ahogy írtad, csakhogy én így vettem... egyébként meg most még valóban nem lehet döntögetni, érezni, ahogy megcsúszik a hátsó a hideg aszfalton, mikor megadod neki azt a gázt, ami kellene az adott kanyarból kijövéshez az adott dőléssel. én továbbra is úgy tartom, hogy nem a sebesség a veszélyes önmagában, hanem ha nem vagy tisztában a körülményekkel, amik közt alkalmazod.

ekkerjoz 2008.02.27. 18:04:21

Kedves Kinot,

az nem baj, ha kanyarban óvatosak, az a baj, hogy egyenesben húzzák, de mint a meszes...

Üdv:EJ

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.02.27. 18:27:25

De-de, tessék csak kívánni a régi időket. Az MZ és a 350-es Jawa szuper tanítómesterek. Igen, a majrécsíkon agumi oldalfalán és is szoktam jókat derülni. Amúgy én régivágású vagyok, soha nem jöttek be ezek a japán superbike-ok, ellenben egy jó harminc éves CB 750-es Hondára bármikor szívesen ránézek. Valahol azoknak még motor formájuk volt..

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.02.27. 18:59:51

>azt kell mondjam, sokkal szimpatikusabb a cikk, mint a hasonló témájú az s-blogon.

Kinek a pap-kinek a paplan:)

kinot · http://kinot.blog.hu 2008.02.28. 14:44:49

scheerti: nem véletlenül nálad lett habzó szájú toroknakesés :D
mindenesetre én nem tudom megérteni azokat, akik azért vesznek autót, hogy reggel-este gyök 2-vel araszolva üljenek benne a dugóban.
én azért veszek motort, hogy ezt ne kelljen, úgyhogy a saját érdekében is engedjen csak szépen el középen az autós. annyival is kisebb a dugó. néha szívesen beszólnék a magányos sofőröknek, mikor elmegyek mellettük: "te hülye vagy??". egyszerűen nem tudom megérteni. nem állunk eleget sorban a hivatalokban?? egyébként meg a magyar lovas nép, úgyhogy én teljesen odaillőnek érzem magam alá azt a 100 lovat, meg a nyerget rajta! ;-)

Atis19850417 2009.02.09. 10:38:08

Üdv mkinek!

azért kellett ide regisztrálnom erre az oldalra mert nem birtam hogy ne reagáljak erre a fenti szövegre...na mindegy...
szóóval.. nekem is van egy sportmotor végülis és úgylátom a fenti szöveg iroja foggalma sincs arról mit írt.. mert ezt a legkönnyebb leirni egy véleményt... aztán hogy baromságot ir vagy nem...sz*rik rá..csak az irigységet érzem ebben az irásban semmmi mást.. és sajnos nem elöször találkozok ezzel...tipikus magyar felfogás.sajnálom hogy ilyen emberek között élhetek. ezt halál öszintén mondom. hiszen honnan is tudná mi is a motorozás lényege.. honnan..ha ki se probálta.. honnan tudná hogy ha nincs lehetösége motorozni honnan ha nincs is neki motor...hogy nincsen neki arrol sajnos nem tehetünk. de hogy mit érzünk motorozás közben azt csak az érzi aki ebben él..az összetratozást jelenti, magát a motorozást a szabadságot... áá dde miért is irok én.. ezt lehetetlenség ezt igy leirni . nem is erölködök.. lényeg hogy jozan ésszel mindent ellehet vezetni. és azok a motorosok akik egykeréken mennek lámpátol lámpáig én ugy vagyok vele hogy ök tudják ök életük..de legalábbis magabiztosabban érzük magukat ezek szerint a kormánynál.. nem ugy mint a szemüveges vén 160éves mumia aki a volánnál ül miközbe azt se tudja milyen rendezvényen van..miért is tudná... meg a szöke nő aki festegeti magát a lápmánál ne adj isten menetközbe.. itt is életek mulnak sajnos..engem is probáltak már kivasalni ..ha nincs szerencsém..akkor én már kb 8szor meghaltam.. de mi se a nagy semmiért vettük meg a gépet, nem semmiért költünk rá ennyi pénzt, mert költhetnénk másra is.. egyszerüen az a helyzet hogy rátaláltunk egy tevékenységre ami olyan gyönyört okoz bennünk olyan érzést amit csak érezni lehet.. az összetartozás érzését, a motorozásét hogy ki tudom kapcsolni az agyam idökre, hogy végig az uton vigyorgok mert olyan örömet okoz, és hogy most nyélböl megyek egyenesbe 220al vagy felezö vonalon autosokat kikerülve vagy szerpentinen mindegy... ez mind hozzátartozik..a szabadságérzése.... irhatok én húszezr oldalt.. ugy is ez lenne a lényeg...ugyhogy itt abba hagyom. az ironak meg azt kivánom hogy egy másik témát válasszon mert erröl foggalma nincsen...
süti beállítások módosítása